a tree with no leaves in front of a house

Folkets Kraftløft

Kampanje om lønnsom energisparing

a tree with no leaves in front of a house

10 TWh

Staten har satt et mål: 10 TWh spart i norske bygg innen 2030.

a tree with no leaves in front of a house

For å lykkes med dette målet må folk faktisk gjøre tiltak – hjemme. Det handler ikke bare om teknologi, men om mennesker.

Folkets kraftløft er utviklet for å gjøre energisparing forståelig, fornuftig – og ja, folkelig.

Vi skal vise tiltakene som virkelig fungerer i praksis, og inspirere folk til å handle – for egen komfort, for økonomien og i siste ende, for klimaet.

En nasjonal filmkampanje og digital satsing som

lanseres samtidig av fylkeskommuner, kommuner og organisasjoner over hele landet.

Alle bruker de samme filmene, budskapene og visuelle identiteten – Folkets kraftløft – for å skape gjenkjennelse, samhold og kraft i budskapet.

Kampanjen bygger på ideen om en nasjonal dugnad for energisparing, i samme ånd som Kraftløftet fra LO og NHO.

Filmene skal treffe både hjertet og fornuften – med varme og tydelighet – og vise hvordan kloke grep hjemme faktisk kan utgjøre en stor forskjell.

Filmkampanje

Vi planlegger å produsere én hovedfilm som formidler hele historien om Folkets kraftløft. Denne filmen blir utgangspunktet for flere kortversjoner til bruk i sosiale medier og digitale flater. I tillegg ønsker vi å lage intervjuer og fordypende innhold, slik at interesserte kan lære mer og få praktiske råd om energisparing og bli sendt videre til de riktige instansene for støtte og veiledning.

Uttrykket er dokumentarisk med varme og autentiske mennesker i fokus. Det er plass til humor, men kjernebudskapene må komme godt frem.

Kampanjen produseres av Folkets kraftløft, gjennom Valdres næringshage i samarbeid med Innlandet fylkeskommune og nasjonale aktører.